09 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 28 شهریور 1400 ساعت 15:39

اعتماد بیماران کرونایی به خدمات بیمه سلامت

نوشته شده توسط 

بیماران کرونایی تحت پوشش سازمان بیمه سلامت ایران، از خدمات بیمه پایه در کاهش هزینه های این بیماری رضایت دارند.

به گزارش بورس و بانک و به نقل پایگاه خبری سازمان بیمه سلامت ایران ؛ آن روزی که در صدر اخبار رسانه ها خبر از شیوع ویروس جدیدی به نام کرونا یا همان کووید 19 مطرح شد، هیچ گاه فراموش نخواهد شد؛ آن زمان چه کسی فکر می کرد که این ویروس کوچک روزی جان هزاران نفر را در دنیا گرفته و به موضوعی مهم برای دولتمردان در سراسر دنیا تبدیل شود؛ متاسفانه علی رغم تمام تصورات، مقابله با ویروس کرونا چالش های بسیاری را در دنیا به وجود آورد و از آمریکا گرفته تا اروپا و تمام کشورهای حوزه آسیا ناتوان و مستاصل در حل این مشکل بارها دست نیاز به سوی یکدیگر دراز کردند، تا بلکه با تعامل، همیاری و با کمک سازمان های بزرگ بین المللی بتوان با ویروس کرونا مقابله و عوارض آن را تا حدود بسیار زیادی کاهش داد.
  طی چند ماه گذشته بارها بر این نکته تاکید شد که رعایت اصول بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی و حضور کمتر در امکان پرتدد می تواند، کمک شایانی به جوامع در مقابله با کرونا کند، ضمن اینکه حوزه سلامت در هر کشوری وظیفه دارد که در صورت ابتلاء افراد به این بیماری خدمات شایسته ای را به آنها ارایه کند؛ در همین راستا کشورهای دارای شرایط اقتصادی مناسب خدمات مورد نیاز را در اختیار بیماران خود قرار دارند، این درحالی است که کشورهای کمترتوسعه یافته، جهان سوم و آنهایی که به لحاظ اقتصادی و به گزارش صندوق بین المللی پول در رده های پایین تری قرار دارند؛ در خدمات دهی به بیماران خود دچار وقفه و برخی مشکلات شدند.
نقش تحریم ها با تلاش دانشمندان ایرانی در مقابله با کرونا کمرنگ شد
 کشور ما نیز به دلیل اعمال تحریم های ظالمانه و یکجانبه کشورهای غربی و آمریکا از ابتدای ورود این بیماری به کشور در تامین تجهیزات و ارایه خدمات به بیماران کرونایی در مسیر سخت و ناهمواری قرار گرفت، اما قریب به 2 سال است که کادر درمان و پزشکان در جای جای این سرزمین، شبانه روزی به بیماران خدمات مورد نیاز را ارایه می دهند و در این مسیر از هیچ تلاشی دریغ نشده است؛ ناگفته نماند که نقش تحریم ها با تلاش دانشمندان ایرانی در مقابله با کرونا کمرنگ شد؛ چه روزها و شب هایی که پرستاران و پزشکان با وجود سختی کار بر بالین بیماران نیازمند حاضر شده و تا آخرین لحظات حفاظت از جان افراد را با دقت انجام دادند.
بدون تردید تلاش مراکز درمانی و فعالان حوزه سلامت در جنگ تمام عیار با ویروس کرونا تنها بخش و نمونه ای از اقدامات انجام شده برای کاهش آلام و مشکلات بیماران است که در این نوشتار صحبت از تمام فعالیت های مجدانه کادر درمان امکان پذیر نیست، اما در این میان نمی توان به نقش بیمه ها نیز در همیاری پزشکان و پرستاران در شکست کرونا بی تفاوت بود؛ بیمه ها زیر بنای حوزه سلامت در هر کشوری هستند و در کشور ما دو سازمان بیمه گر تامین اجتماعی و بیمه سلامت ایران تاثیر بسزا و غیر قابل کتمانی بر روند درمان بیماران کرونایی داشتند؛ به ویژه سازمان بیمه سلامت ایران، به عنوان یک سازمان دولتی از همان ابتدا بنا را بر ارایه خدمات با کیفیت قرار داد و خوشبختانه پس از چند ماه طاقت فرسا افراد تحت پوشش این بیمه از خدمات دریافت شده درحوزه های مختلف رضایت قابل قبولی دارند.
خدمات بیمه سلامت ایران به بیماران کرونایی قابل مقایسه با تامین اجتماعی نیست
در این زمینه حسن لطفی در خصوص ارایه خدمات سازمان بیمه سلامت ایران به بیماران کرونایی می گوید؛ سازمان بیمه سلامت ایران به عنوان یکی از سازمان های بیمه گر پایه خدمات شایسته و با کیفیتی را در حد توان به بیماران و افراد تحت پوشش در دوران شیوع کرونا ارایه داده است، لذا این خدمات حتی با خدمات سازمان تامین اجتماعی که بیش از 40 میلیون نفر بیمه شده دارد قابل مقایسه نیست.
وی تاکید می کند؛ ارایه خدمات در سازمان بیمه سلامت ایران به بیماران کرونایی به دور از هر گونه پیچیدگی و بروکراسی اداری است.
با توجه به اینکه سازمان بیمه سلامت تمام اعتبارات و منابع مورد نیاز خود را از دولت و طبق مصوبات مجلس شورای اسلامی از لایحه بودجه تامین می کند، ارایه خدمات به بیماران کرونا نیازمند اختصاص اعتبارات ویژه به این سازمان است، این درحالی است بیمه سلامت بدون دریافت ریالی بودجه اضافی، خدمات را در اختیار بیمه شدگان قرار داده و در این میان حتی برخی تسهیلات را نیز برای افراد فاقد بیمه در نظر گرفته است؛ بنابر این همین مساله سبب شد میزان رضایتمندی بیماران از خدمات بیمه سلامت افزایش کند.
علی رضایی یکی از آن بیمارانی است که تا قبل از ابتلاء به بیماری کرونا تحت پوشش هیچ بیمه ای نبوده است، او می گوید که چندماه قبل به کرونای شدیدی مبتلا شده و ریه اش 30 درصد درگیر شده است؛ این بیمار تحت پوشش بیمه سلامت تاکید می کند که پس از حضور در بیمارستان به دلیل اینکه زیر چتر هیچ بیمه ای نبوده به او پیشنهاد استفاده از خدمات بیمه سلامت را دادند و پس از چند ماه او متوجه شده که اگر از خدمات بیمه سلامت استفاده نمی کرد؛ قطعا باید هزینه بسیاری را در درمان کرونا متقبل می شد.
تلاش بیمه سلامت ایران در انجام تعهدات ارایه خدمات به مبتلایان کرونا
در همین رابطه حنان حاج محمودی مدیر کل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران تاکید می کند، میانگین سهم پرداختی سازمان در سال جاری بابت هر پرونده بستری درمان کرونا معادل ۶۷ میلیون ریال بوده است و با توجه به اینکه تعهد سازمان‌های بیمه‌گر بر اساس تعرفه‌های دولتی است پرداخت بیمه شده (بدون احتساب بیمه تکمیلی) از حداقل ۱۰ درصد در بخش دولتی و حداکثر ۷۰ درصد در بخش خصوصی متغیر است.
وی معتقد است که هزینه‌های بستری مبتلایان کرونا در بخش دولتی به طور میانگین ۸۶ میلیون ریال تمام می‌شود که ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان آن توسط سازمان پرداخت می‌شود و مابقی نیز سهم بیمار است، در عین حال بخشی از مبلغ به صورت یارانه‌ها توسط دولت پرداخت می‌شود در واقع بدون در نظر گرفتن کمک دولت، مریض باید یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان پرداخت کند. از طرفی بسته به نیاز بیماران به بستری در ICU این هزینه‌ها بیشتر نیز خواهد شد.
بدون شک نیاز بیماران کرونایی به خدمات بهداشتی و درمانی و تلاش سازمان بیمه سلامت ایران برای کاهش آسیب های این بیماری به طیف وسیعی از خدمات گیرندگان نشان داد که بدون فعالیت سازمان های بیمه گر نمی توان امیدی به عبور از چالش های بزرگ حوزه سلامت را داشت، پاندمی کرونا در دنیا تاثیرات منفی بسیاری را بر زندگی روزانه مردم قرار داده است که اگر بیمه ها وجود نداشتند، شاید مقابله با این بیماری تاکنون در مسیر دیگری قرار گرفته بود.
افزایش حمایت های بیمه سلامت از بیماران کرونایی در جهت کاهش اضطراب
 در این خصوص مدیر کل بیمه سلامت لرستان اظهار می کند، با توجه به بالا بودن هزینه درمان بیماری کرونا، افراد با تحت پوشش قرار گرفتن بیمه سلامت، اضطراب و نگرانی در آن‌ها کاهش می‌یابد.
شاهدخت فتحی می گوید، بیمه سلامت در حمایت از افراد کرونایی، با توجه به شرایط اقتصادی کشور و بالا بودن هزینه درمان فردی که دچار این بیماری خواهد شد، هزینه‌های ناشی از این بیماری را پرداخت می‌کند و نگرانی و دغدغه آن کاهش پیدا خواهد کرد.
از جمله خدماتی که سازمان بیمه سلامت در کنار سایر موارد از جمله خدمات بستری ارایه داد، تحت پوشش قراردادن داروهای مورد نیاز بیماران کرونایی و برخی خدمات به صورت سرپایی بود که این مساله نیز درشرایط فعلی منجر کاهش چالش های مبارزه با این ویروس منحوس شد.
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران بارها در رسانه ها براین نکته تاکید کرده است که داروهای مورد نیاز بیماران کرونایی تحت پوشش بیمه سلامت قرارداشته و بیماران هیچگونه نگرانی بابت هزینه های تامین دارو نداشته باشند، چون بخشی که در تعهدات بیمه است به موقع پرداخت می شود.
ضرورت نگاه ویژه به صنعت بیمه کشور با هدف ارایه خدمات مطولب به مردم
فاطمه صادقی که چند ماه پیش به نوع شدیدی از کرونا مبتلا شده است می گوید، سختی های بسیاری را در جنگ مقابله با کرونا متحمل شده و به دلیل شرایط اقتصادی نامناسبی که دارد پس از ابتلاء به این بیماری دچار آسیب های روحی و روانی بسیاری شده است، او می گوید که اگر بیمه سلامت در درمان به او کمک نمی کرد مشخص نبود که در حال حاضر هیچ شرایطی داشت. چرا که بخش بسیاری از خدمات را توسط بیمه سلامت دریافت کرده و از این خدمات رضایت کامل دارد.
صنعت بیمه در کشور ما علی رغم وجود مشکلات عدیده اما همچنان به فعالیت خود با قوت بسیار ادامه می دهد، در اینکه مشکلات زیربنایی در این صنعت و خدمات دهندگان وجود دارد جای هیچ شک و شبهه ای وجود ندارد؛ اما نکته حایز اهمیت مانور پر قدرت سازمان های بیمه گر و تعامل و همکاری آنها با دست اندرکاران حوزه سلامت است که بارها در کوران حوادث مشاهده شده و طی چند ماه گذشته نیز به اوج خود رسیده است، انتظار می رود که دولتمردان و تصمیم گیران در کشور با نگاه کارشناسی تری به حل مشکلات صنعت بیمه با هدف ارایه خدمات مناسب به اقشار مختلف جامعه نظر کنند.