04 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
موارد پالایش شده بر اساس تاریخ: شهریور 1400

معاون اداره کل سامانه‌ها و روش‌های الکترونیکی سازمان بیمه سلامت از تمدید اعتبار دفترچه بیمه سلامت برای۱۴ میلیون نفر از بیمه شدگان صندوق سلامت همگانی وصندوق روستاییان تا پایان آذرماه خبر داد.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی سازمان بیمه سلامت ؛  حمید متینی برومند درباره تمدید اعتبار بیمه‌ای (دفترچه) بیمه شدگان در دو صندوق سلامت همگانی و روستاییان و عشایر، گفت: سازمان بیمه سلامت در راستای اجرای مصوبات ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا و برای پیشگیری از ایجاد ازدحام در دفاتر پیشخوان و به دلیل شرایط خاص ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا و گسترش این بیماری، در چند نوبت اقدام به تمدید سیستمی دفترچه‌های بیمه سلامت کرد که این اقدام در هفته گذشته نیز انجام شد.

وی اظهار کرد: در پایان شهریور ماه اعتبار بیمه‌ای (دفترچه) حدود ۱۴ میلیون نفر از بیمه‌شدگان صندوق سلامت همگانی و صندوق روستاییان و عشایر به اتمام می‌رسید که با تصمیم مدیران ارشد سازمان بیمه سلامت، بیمه نامه این افراد تمدید شد تا نیازی به مراجعه به دفاتر پیشخوان نداشته باشند.

معاون اداره کل سامانه‌ها و روش‌های الکترونیکی سازمان بیمه سلامت، بیان کرد: این افراد در صورت مراجعه به مراکز درمانی و پس از استعلام برای وضعیت بیمه‌ای، مشکلی نداشته و تاریخ اعتبار بیمه‌ای این افراد تا پایان آذرماه ۱۴۰۰ خواهد بود.

وی یادآور شد: بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت با شماره گیری #۱۶۶۶* (ستاره ۱۶۶۶ مربع) و استفاده از سرویس استحقاق سنجی مبتنی بر پایگاه اطلاعات برخط بیمه شدگان درمان کشور، از آخرین وضعیت بیمه‌ای خود مطلع شوند.

منتشرشده در بیمه

معاون بانک مرکزی از ارسال پیامک به صاحبان کارتخوان برای تشکیل پرونده مالیاتی خبر داد.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی ؛  مهران محرمیان گفت: بر اساس قانون، همه اطلاعات درگاه‌های اینترنتی پرداخت و کارتخوان‌ها را از دی ۹۸ برای سازمان امور مالیاتی ارسال کرده‌ایم تا نحوه تشکیل پرونده مالیاتی برای کسب و کارهای مختلف بررسی شود.

وی افزود: از دی پارسال، همه دستگاه‌های کارتخوان جدید و هر درگاه اینترنتی پرداخت که راه اندازی شده، به سامانه مودیان وصل، و برای آن‌ها پرونده مالیاتی تشکیل شده است.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اضافه کرد: اطلاعات دستگاه‌های کارتخوان قدیمی نیز در شبکه پرداخت وجود دارد و برنامه ریزی کرده ایم بر اساس زمانبندی مشخص و با همکاری سازمان امور مالیاتی برای تشکیل پرونده آن‌ها اقدام و اگر فرار مالیاتی در این حوزه وجود دارد، شناسایی شود.

وی گفت: در همین راستا در گام نخست برای ۱۰۰ هزار کارت خوان که تراکنش‌ها بالایی داشتند پیامک ارسال شده است تا برای تشکیل پرونده اقدام کنند.

محرمیان افزود: اگر صاحبان کارتخوان‌ها به هر دلیلی نمی‌خواهند برای آن‌ها پرونده تشکیل شود انصراف می‌دهند و در غیر اینصورت برای تشکیل پرونده مالیاتی اقدام می‌کنند.

منتشرشده در بازار پول

شرکت بورس اوراق بهادار تهران اعلام کرد: نظر به انتشار شایعه‌ای مبنی بر وجود ماینر شخصی در این شرکت، بورس تهران شایعات مطرح شده در این زمینه را قویاً تکذیب می‌کند.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی شرکت بورس و اوراق بهادار ؛ شرکت بورس اوراق بهادار تهران اعلام کرد: نظر به انتشار شایعه‌ای مبنی بر وجود ماینر شخصی در این شرکت، بورس تهران شایعات مطرح شده در این زمینه را قویاً تکذیب می‌کند. در اطلاعیه این شرکت آمده است؛

اگرچه شرکت بورس اوراق بهادار تهران ورود به حوزه رگولاتوری رمزارز را به عنوان یک دارایی دیجیتال و در قالب یک پروژه تحقیقاتی دنبال کرده بود، نظر به انتشار شایعه‌ای مبنی بر وجود ماینر شخصی در این شرکت، بورس تهران شایعات مطرح شده در این زمینه را قویاً تکذیب می‌کند و بدینوسیله اعلام می‌دارد رمزارزها به عنوان دارایی دیجیتال، نیازمند قانون‌گذاری در کشور است و چندی پیش نیز با توجه به مطالبه فعالان این حوزه، از سوی مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار، پیشنهاد تأسیس صندوق‌های مبتنی بر رمزارز مطرح شد.

شرکت بورس تهران اعلام می‌دارد از ابتدای سال ۱۳۹۹، با توجه به نگرانی‌ها از کوچ نقدینگی به سمت رمزارزها و ایجاد بحران خروج نقدینگی در بازار سرمایه، این موضوع به عنوان پروژه‌ای تحقیقاتی، پس از بررسی در کمیته‌های فرعی هیأت مدیره و اخذ تائیدیه هیئت مدیره وقت بورس تهران (به عنوان نمایندگان سهامداران) و کسب موافقت اصولی وزارت صمت، مطرح و اجرای طرح محدود R&D استخراج رمزارز و محاسبه عینی نرخ ROI آنها توسط شرکت بورس اوراق بهادار صورت پذیرفت و گزارش معاملات آتی این فعالیت بر روند اصلی بازار سرمایه کشور نهایی گردید. این فعالیت تحقیقاتی و آزمایشی پس از مدت کوتاهی در همان سال متوقف شد.

لذا شرکت بورس تهران بار دیگر تاکید می‌کند هیچ فعالیتی در زمینه استخراج رمز ارز در این شرکت وجود ندارد و موضوع پنهانی که عده‌ای مدعی کشف آن شده‌اند اساساً تکذیب می‌شود.

منتشرشده در بازار سرمایه
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان گفت: اصحاب رسانه تنها دو روز دیگر برای برخورداری از مزایای بیمه تکمیلی درمان فرصت دارند.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان ؛ احمدرضا احسانی اظهار داشت: به منظور پوشش حداکثری هزینه‌های درمانی خانواده بزرگ فرهنگ، هنر و رسانه کشور، صندوق اعتباری هنر همچون سالیان گذشته خدمات بیمه تکمیلی اعضاء خود را از یکم مهر 1400 تا 31 شهریور 1401 انجام می‌دهد.

وی گفت: ثبت نام بیمه تکمیلی در یک مرحله(بدون تمدید) از 31 شهریور آغاز شده و تا 9 مهر ادامه می‌یابد و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی به ‌نشانی www.honarcredit.ir ثبت نام کنند.

احسانی افزود: با توجه به افزایش تعرفه‌های خدمات درمانی از طرف شرکت‌های بیمه گر نسبت به سال گذشته، صندوق اعتباری هنر حداکثر تلاش خود را به کار گرفته تا بیشترین خدمات با کمترین هزینه را برای اعضاء صندوق هنر درنظر گیرد.

وی اعلام کرد: به همین دلیل مصوب شده تا نسبت به سال گذشته، هیچ افزایش قیمتی در سهم حق بیمه پرداختی اعضا در قرارداد 1400-1401 اعمال نشود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد همدان با اشاره به ارائه 3 طرح امید، آرامش و رفاه در خدمات بیمه تکمیلی درمان بیان کرد: مانند سال‌های گذشته مبلغ پرداختی سهم اعضا به ازاء هر نفر برای طرح امید 130، طرح آرامش 500 و طرح رفاه یک میلیون و 100 هزار تومان است.

احسانی گفت: متقاضیان می‌توانند با انتخاب یکی از طرح‌ها، افراد تحت تکفل خود را هم در همان طرح ثبت نام کنند.

وی افزود: سرپرستان خانوار(بیمه شده اصلی) می‌توانند با پرداخت 95 هزار تومان از مزایای بیمه عمر و حوادث هم برخوردار شوند که این مبلغ به حق بیمه سالانه بیمه شده اصلی اضافه می‌شود.

احسانی مطرح کرد: اعضای صندوق اعتباری هنر با پرداخت بخشی از حق بیمه، مشمول بهره‌مندی از خدمات بیمه درمان تکمیلی شده و بقیه هزینه به وسیله صندوق، تأمین و پرداخت می‌شود.

منتشرشده در بیمه

بیمه ملت بالاترین نشان صنعت بیمه در حوزه نوآوری دیجیتال و زبدگی را در پنجمین جایزه ارزیابی تحول دیجیتال دریافت کرد.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی بیمه ملت ؛ بیمه ملت با اتکا بر نگاه راهبردی، بهبود کسب و کار، بهره‌‌گیری از زیرساخت‌های دیجیتال، معنابخشی به مفهوم بیمه‌گری باز و نیز همراهی در طرح‌های نوآورانه صنعت بیمه چون پروژه سوئیچ بیمه مرکزی؛ بالاترین نشان صنعت بیمه در حوزه نوآوری دیجیتال و زبدگی را در پنجمین جایزه ارزیابی تحول دیجیتال دریافت کرد.

منتشرشده در بیمه

رئیس بانک توسعه تعاون استان کرمان گفت: این بانک به پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری نگاه ویژه‌ای دارد و در این زمینه ۱۰۰ درصد منابع را جذب کردیم.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی بانک توسعه تعاون ؛ غلامرضا کافی زاده با اشاره به اینکه بانک توسعه تعاون یک بانک ۱۰۰ درصد دولتی است، افزود: این بانک در استان کرمان با ۲۳ واحد بانکی ۲۰ شعبه و سه باجه در حال ارائه خدمات در راستای رسالت اجتماعی ادامه فعالیت می دهد.

وی تاکید کرد: تخصیص اعتبارات بانک توسعه تعاون به گونه‌ای است که ۷۰ درصد از منابع ما حتما باید در بخش تعاون مصرف شود که از دلایل تاسیس این بانک تحقق سهم ۲۵ درصدی در اقتصاد ملی است که تاکنون سهم پایینی از این عدد محقق شده و تاجایی که در توانمان بوده خدمات خوبی در بخش تعاون ارائه شده است.

رئیس بانک توسعه تعاون استان کرمان بیان کرد: سال گذشته تسهیلات بالغ بر ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال پرداخت شد که حداقل ۷۰ درصد این تسهیلات در بخش تعاون مصرف شده است.

وی با اشاره به تقسیم بندی های بخش تعاون خاطرنشان کرد: بخش تعاون شامل اتحادیه ها و شرکت های تعاونی و اعضای این تعاونی می شود.

کافی زاده، سابقه بانک توسعه تعاون را ۳۰ سال عنوان و تصریح کرد: ۱۲ سال از تاسیس این بانک می گذرد در حالی که در گذشته فعالیت این بانک در قالب صدوق تعاون کشور در راستای حمایت از بخش تعاون بوده است.

وی ادامه داد: بانک توسعه تعاون طی مصوبه ای در مرداد ۸۸ تاسیس شد و اکنون ما وارد ۱۳ سال تاسیس این بانک می شویم.

رئیس بانک توسعه تعاون استان کرمان با بیان اینکه این بانک دولتی است و عامل بسیاری از تکالیف دولت نیز هست، تاکید کرد: تسهیلات تکلیفی بیشتر از محل صندوق توسعه ملی پرداخت شده و همچنین از وجوهاتی که در اختیار بانک قرار می دهند، عامل پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی عشایری هستیم.

وی با بیان اینکه بانک توسعه تعاون یکی از چهار بانک عامل در حوزه ارائه تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری است گفت: تاکنون نیز در پنج مرحله که منابع در اختیار بانک گذاشته شده ما ۱۰۰ درصد منابع را جذب و پرداخت کرده ایم.

وی افزود: همچنین این بانک در نهادهای حمایتی عامل پرداخت تسهیلات در دستگاه هایی همانند کمیته امداد و بهزیستی است که در سال های گذشته ۱۰۰ درصد منابعی که در اختیارمان گذاشته شده را در قالب تسهیلات پرداخت کردیم.

کافی زاده با بیان اینکه در زمینه تسهیلات مشاغل خانگی ۲ بانک عامل وجود دارد که منابع ابلاغی امسال در بخش مشاغل خانگی نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری پیدا کرده است گفت: بانک توسعه تعاون و رفاه بانک های عامل در این زمینه هستند.

این مسئول خاطر نشان کرد: تسهیلات پرداختی بانک توسعه تعاون کرمان از ابتدای سال تاکنون حدود ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال بوده که با توجه به رسالت اجتماعی این بانک تقریبا ۷۱ درصد از این مبلغ بالغ بر هزار ۶۰۰ میلیارد ریال آن در بخش تعاون مصرف شده است.

وی با بیان اینکه به مناسبت هفته تعاون یک طرح حمایتی برای حمایت از بخش تعاون ارائه شده است گفت: برای واحدهای تولیدی، غیرتولیدی و تعاونی های مصرف که پرداخت تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد و ۱۴ درصد انجام می شود؛ متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت  ttbank.ir  اطلاعات کامل را دریافت کنند و اگر دسترسی ندارند به نزدیک ترین شعبه بانک توسعه تعاون مراجعه و با دریافت بروشورها، اطلاعات کامل این مهم را مطالعه کنند.

این مسئول ادامه داد: بانک توسعه تعاون نگاه ویژه ای به اشتغال دارد و جز بانک هایی است که در تبصره ۱۸، طرح های ملی اشتغال پایدار روستایی و عشایری و منابع صندوق توسعه ملی دارای اعتبار بوده است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از کارهایی که سال گذشته در زمینه تسهیلات انجام شده، پرداخت تسهیلات رونق تولید بود، گفت: ۸۷۰ میلیارد تسهیلات از محل کارگروه رونق تولید در استان پرداخت شده که این خود کمک شایانی به اشتغال استان کرمان بوده است.

به گفته کافی زاده، تسهیلاتی بانکی که ارائه می شود سقفی ندارد و به طرح مشتری و میزان سرمایه گذاری آن بستگی دارد.

این مسئول ادامه داد: استان کرمان به لحاظ درجه شعب و در حوزه امتیازات مربوطه در بخش پرداخت تسهیلات جز پنج استان نخست کشور است و از نظر اشتغال پایدار روستایی ما ۱۰۰ درصد منابع را جذب کرده ایم.

کافی زاده با بیان اینکه بخش تعاون از اهمیت بسزایی در اقتصاد ملی و اقتصاد تعاون برخوردار است، گفت: اگر به این حوزه اهمیت داده شود و از بخش تعاون حمایت جدی و همه جانبه کنند، قطعا به تحقق سهم ۲۵ درصدی خواهیم رسید این امر صورت خواهد پذیرفت.

منتشرشده در بازار پول

آخرین سمت خسروی پیش از حضور در سمت مدیرعاملی این شرکت، معاونت مدیرعامل بانک حکمت ایرانیان در امور فناوری اطلاعات و ارتباطات و به‌صورت همزمان مدیرعاملی شرکت توسعه فناوری و تجارت الکترونیک حکمت بوده است.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی توسن تکنو؛  در جلسه مورخ ششم مهرماه ۱۴۰۰ هیئت‌مدیره شرکت تراکنش همراه توسن (مانی‌تک)، مهرداد خسروی به سمت مدیرعاملی این شرکت منصوب شد. آخرین سمت خسروی پیش از حضور در سمت مدیرعاملی این شرکت، معاونت مدیرعامل بانک حکمت ایرانیان در امور فناوری اطلاعات و ارتباطات و به‌صورت همزمان مدیرعاملی شرکت توسعه فناوری و تجارت الکترونیک حکمت بوده است.

خسروی از سال ۱۳۸۸ در شرکت رایانه‌گستر فرزانگان اهواز با سمت‌های مدیر فنی و NOC، مدیر پروژه و مدیر شبکه زیر ساخت غرب خوزستان فعالیت کرده و از تیرماه ۱۳۹۴ در مجموعه توسعه فناوری و تجارت الکترونیک حکمت با عنوان عضو هیئت‌مدیره در حوزه مدیریت و پشتیبانی درگاه‌های بانکداری الکترونیک بانک حکمت ایرانیان اعم از خودپرداز، کارتخوان فروشگاهی، VTM  و … فعالیت داشته است. این در حالی است که کلیه امور بانکداری الکترونیک و درگاه‌های مدرن بانک حکمت ایرانیان به این شرکت برون‌سپاری شده و مدیریت بانکداری الکترونیک بانک در این شرکت قرار داشته است. وی همچنین سابقه ریاست هیئت‌مدیره شرکت فناوران رایان‌گستر بهینه‌پرداز جزیره از شرکت‌های زیرمجموعه بانک حکمت ایرانیان را به‌مدت دو سال در سابقه کاری خود دارد. این شرکت در حوزه تخصصی نرم‌افزارهای بانکی و بیمه فعالیت داشته است.

خسروی در دوران مسئولیت خود در بانک حکمت ایرانیان، پروژه‌های شاخصی همچون اولین شعبه ۲۴ساعته این بانک (ایرانیان‌‎نت)، تغییر رویکرد و ارزیابی عملکرد خودپردازها، تغییر رویکرد و ارزیابی عملکرد پایانه‌های فروشگاهی، هوش تجاری (BI)، پایانه غیرنقدی CASHLESS، سامانه KYC از زیرسامانه‌های SWIFT، سرند تحریم‌ها (SANCTION SCREENING)، سامانه جامع بومی مدیریت ریسک، سامانه مدیریت عملکرد خودپردازها و محاسبه ذخیره عمومی و اختصاصی این بانک را راهبری کرده است.

مدیرعامل جدید شرکت تراکنش همراه توسن (مانی‌تک) به‌لحاظ آکادمیک، دانش‌آموخته رشته مهندسی کامپیوتر با گرایش نرم‌افزار است و هم‌اکنون در مرحله دفاع از رساله دکترای خود در این رشته است.

پیش از خسروی، امیرحسین باقری عهده‌دار این مسئولیت بود. در همین زمینه و ضمن این جلسه هیئت‌مدیره، از تلاش‌های مدبرانه امیرحسین باقری که منجر به شکل‌دهی کسب‌وکار مانی‌تک، افزایش سهم بازار خودپردازهای شخصی و توسعه زیرساخت‌های مانی‌تک به‌عنوان شبکه امن و مستقل ماشین‌های بانکی کشور شد، قدردانی به عمل آمد. همچنین ایشان به‌عنوان مشاور مدیرعامل توسن‌تکنو در حوزه فروش منصوب شدند.

شبکه امن و مستقل ماشین‌های بانکی تحت عنوان «مانی‌تک» برآمده از یکی از شناخته‌شده‌ترین و ریشه‌دارترین هلدینگ‌های فناوری اطلاعات کشور یعنی گروه توسن است. پیشروبودن، خوشنامی، دانش و تجربه خوب توسعه فن‌افزار توسن (توسن‌تکنو) به‌عنوان سرمایه‌گذار مانی‌تک در پیاده‌سازی و اجرایی‌کردن پروژه‌‎های کلان حوزه فناوری‌های مالی ایران، موجب شده است که دارندگان ماشین‌های بانکی مستقل با اطمینان و احساس رضایت بیشتری به این شبکه بپیوندند.

منتشرشده در بازار پول

در سال گذشته پرونده ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه بسته و قرار شد که ساماندهی نیروهای این بانک‌ها و قراردادهای آن‌ها مشخص شود که در حال حاضر جمعی از کارکنان بانک‌های ادغامی به این موضوع اعتراض دارند. در این زمینه، دبیر کمیسیون حقوقی بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی توضیحاتی درباره امنیت شغلی و حقوق استخدامی کارکنان بانک‌های ادغامی ارائه کرد.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی ؛  در راستای اصلاح نظام و کاهش شعب بانکی، پرونده ادغام بانک‌های نظامی قوامین، انصار، مهر اقتصاد، حکمت ایرانیان و موسسه اعتباری کوثر در بانک سپه سرانجام پس از گذشت دو سال، در سال 1399 نهایی شد که یکی از مشکلاتی که گفته می‌شد این بانک‌ها پس از ادغام با آن‌ها درگیر می‌شوند، سیستم حقوق و دستمزد کارکنان بانک سپه و مجموعه‌های ادغامی است که طبق اعلام مدیرعامل بانک سپه، این سیستم از ابتدای سال جاری یکسان شده است.

اما این اواخر، جمعی از کارکنان بانک‌های ادغامی در بانک سپه نسبت به تغییر احکام شغلی، کاهش شدید حقوق و مزایای کمتر به کارکنان ادغامی در مقایسه با کارمندان بانک سپه اعتراض کردند و از آنجا که حاصل این ادغام، اضافه شدن بیش از ۳۵ هزار نیروی متخصص و کارمند در تخصص‌های مختلف به یک بانک است، علی نظافتیان - دبیر کمیسیون حقوقی بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی - در گفت‌وگو با ایسنا توضیحاتی درباره امنیت شغلی و حقوق استخدامی کارکنان بانک‌های ادغامی ارائه کرد.

وی گفت: ادغام بانک‌ها پدیده جدیدی در صنعت بانکداری کشورمان نیست. شورای انقلاب در خردادماه ۱۳۵۸ با تصویب قانون ملی شدن بانک‌ها همه بانک‌های کشور اعم از دولتی و خصوصی را ملی اعلام کرد اما با توجه به ابهامات حقوقی و بانکی قانون مورد اشاره و اشکالات اجرایی آن، در مهرماه همان سال بنا به پیشنهاد دولت "لایحه نحوه اداره امور بانک‌ها" از تصویب شورای انقلاب گذشت و تکلیف و ضوابط اجرایی بسیاری از مسائل از جمله مباحث مربوط به حقوق استخدامی کارکنان بانک‌های ملی شده مشخص شد. در ماده ۲۱ قانون مورد اشاره مقرر شده است:"کارکنان بانک‌های ادغام‌ شده تابع آیین‌نامه استخدامی مشترک هستند که به پیشنهاد شورای عالی بانک‌ها و سازمان امور اداری و استخدامی کشور و تصویب مجمع عمومی بانک‌ها خواهد رسید."

بنابراین در فرایند اولین ادغام بانک‌ها هم امنیت شغلی کارکنان بانک‌ها حفظ شده و هم ضوابط و حقوق استخدامی کارکنان بانک‌های ادغام‌شده کاملاً مشخص شد.

نظافتیان افزود: اما ادغام چند سال پیش بانک‌های انصار، مهر اقتصاد، قوامین ،حکمت ایرانیان  و موسسه اعتباری کوثر متکی به مصوبه مجلس شورای اسلامی نبود، بلکه ادغام موردبحث متکی به مصوبه سران قوا و شورای پول اعتباراست و از نظر حقوقی این شیوه ادغام بدان معناست که باید برای نهایی و قانونی شدن فرایند ادغام، مصوبه مجمع عمومی فوق العاده بانک‌های ادغامی را گرفت؛ وگرنه ادغام از نظر قانونی بلا اثر خواهد بود.

به گفته او، با توجه به این مباحث قانونی، شاید طراحان این طرح به طور کامل به این نکته اساسی توجه کافی نداشتند که حاصل کار و طرح آنان تشکیل یک بانک دولتی بسیار بزرگ با بیش از ۵۰ هزار پرسنل خواهد شد و هیچ طرح طبقه بندی مشاغل کارشناسی شده  برای این همه نیروی شاغل نیز از قبل طراحی نشده است تا به محض ادغام در بانک سپه اجرایی شود؛ بنابراین به نظر می‌رسد فرصت لازم برای کار کارشناسی برای بررسی ابعاد مختلف این طرح از جمله طراحی سازکارهای لازم برای انتقال پرسنل بانک‌های ادغامی به بانک سپه و تهیه طرح طبقه بندی تطبیق مشاغل آنها فراهم نبوده است. 

دبیر کمیسیون حقوقی بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی ادامه داد: درمورد اصلاح نظام بانکی و برنامه‌های بانک مرکزی در این زمینه، در تیرماه ۱۳۹۵ بانک مرکزی اصلاح نظام بانکی را یکی از برنامه‌های خود معرفی و اعلام کرد: اعمال اصلاحات ساختاری در حوزه نظام بانکی بدون انجام اصلاحات متناسب در حوزه مالیه دولت و بازار سرمایه در ارتقای نظام مالی کشور مثمر ثمر نخواهد بود، لذا اصلاح نظام بانکی مستلزم نقش فعال‌تر بازار سرمایه در تأمین مالی اقتصاد، افزایش قابل‌توجه جذب منابع خارجی، راه‌اندازی بازار بدهی اوراق دولتی، ساماندهی بدهی دولت به شبکه بانکی و قاعده‌مند شدن رفتار مالی دولت بوده و ضروری است برنامه‌های مدون و سازگار در این زمینه از سوی متولیان مربوطه همزمان اجرا شود.

وی افزود: در آن سال در برنامه اعلام شده بانک مرکزی اثری از تصمیم به ادغام چند بانک در بانک دولتی سپه به چشم نمی‌خورد اما اطلاعیه یازدهم اسفندماه ۱۳۹۷ بانک مرکزی حاکی از آن است که "بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار و شورای عالی هماهنگی اقتصادی (سران سه قوه) در ارتباط با  ادغام بانک‌ها و موسسه اعتباری وابسته به نیروهای مسلح  در بانک سپه، این مهم با اتخاذ تمهیدات مناسب و اطمینان‌بخش برای مشتریان، سپرده‌گذاران، سهامداران، کارکنان و سایر ذی‌نفعان مدنظر قرارگرفته و پس از انجام بررسی‌های کارشناسی گسترده با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط، برنامه‌ای جامع، هماهنگ و مؤثر در مسیر اصلاح نظام بانکی کشور و ساماندهی بازار پول تدوین‌ شده است." 

وضعیت کارکنان بانک‌های ادغامی در اطلاعیه‌های بانک مرکزی

نظافتیان گفت: بانک مرکزی در اطلاعیه  مورد اشاره به‌ منظور اطمینان بخشی به کارکنان بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مشمول طرح ادغام تأکید کرده است "کلیه کارکنان شاغل در بانک‌ها و مؤسسه اعتباری موضوع این فرآیند همانند گذشته مشغول به فعالیت بوده و تمامی حقوق و مزایای آنان مطابق قراردادهای منعقده قبلی برقرار است".

وی افزود: حدود دو سال بعد بانک مرکزی در اطلاعیه دی‌ماه ۱۳۹۹ خود ضمن اعلام پایان اجرای پروژه ادغام بانک‌های انصار، مهر اقتصاد، قوامین ،حکمت ایرانیان و موسسه اعتباری کوثر  در بانک دولتی سپه، در مورد مباحث پرسنلی بانک‌ها و مؤسسات ادغامی در بانک سپه تأکید کرد که "خاطرنشان می‌شود ازآنجایی‌ که در واحدهای ادغام شونده  و ادغام پذیر حدود ۵۰ هزار نفر نیروی انسانی خدوم شبکه بانکی کشور، فعالیت دارند، بنابراین توجه به آن‌ها و مسائل مرتبط با این کارکنان در زمره اولویت‌های اصلی معاونت نظارت بانک مرکزی قرار دارد و از همان ابتدای اجرای این طرح، امنیت شغلی، یکسان‌سازی رویه‌های اجرایی و ارائه خدمات به این کارکنان در دستور کار قرار گرفت." معاون محترم نظارتی بانک مرکزی جناب دکتر حنیفی نیز در پایان عملیات ادغام بانک‌ها وموسسات اعتباری  اعلام داشتند:"اعمال اصلاحات ساختاری در حوزه نظام بانکی بدون انجام اصلاحات متناسب در حوزه مالیه دولت و بازار سرمایه در ارتقای نظام مالی کشور مثمر ثمر نخواهد بود (ضرورت رعایت ترتیب و توالی مجموعه اقدامات سیاستی و التزام به اجرای کامل آن ـ و نه اجرای ناقص و گزینشی آن) و گذر از این مرحله سخت، نیازمند مشارکت و همراهی تمامی دستگاه‌های مرتبط اعم از دولتی و نهادهای حاکمیتی است." به‌هرحال بنا به اعلام مسئولان مربوطه عملیات ادغام چند بانک و موسسه اعتباری در بانک سپه  در دی ماه سال  ۱۳۹۹ پایان پذیرفته است.طرحی که حاصل آن تشکیل یک بانک دولتی بسیار بزرگ با بیش از ۵۰ هزار پرسنل شاغل وحدود ۴۸۰۰ شعبه بوده است.اما  بهر حال در مورد طرح ادغام بانکها  پرسش آن است که در این طرح ملی آیا امنیت شغلی کارکنان بانکها و مؤسسات ادغامی حفظ  شده و هریک از آنان به جایگاه مناسب پرسنلی در بانک دولتی سپه دست‌یافته‌اند ومسئولان ذیربط به وعده‌ای پی در پی خود در این زمینه وفا کرده‌اند؟

پاسخ بانک سپه به اعتراض کارکنان بانک‌های ادغامی

دبیر کمیسیون حقوقی کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی بیان کرد: در این زمینه گزارش‌های خبری، خبر از نارضایتی خیلی ازکارکنان بانک‌ها و مؤسسات اعتباری ادغام‌شده در بانک سپه می‌دهند که بانک سپه در واکنش به انتقادهای گسترده از عملکرد این بانک در حوزه منابع انسانی پرسنل بانکها و مؤسسات ادغامی پاسخ داد " به‌موجب بند (۲۰) چارچوب کلی طرح ادغام بانک‌ها و موسسه اعتباری وابسته به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران  در بانک سپه، نیروی انسانی واحدهای ادغام شونده در چارچوب قراردادهای قبلی در واحد ادغام پذیر (بانک سپه) ادامه خدمت داده و ابلاغ قریب به ۲۵ هزار نفر از آنان از تاریخ ادغام صادر شده است. به‌نحوی‌ که نیروهای شعب با همان عناوین شغلی در واحد محل خدمت قبلی خود مشغول به خدمت هستند و یا به صورت موردی و در صورت نیاز به شعب بانک سپه انتقال‌یافته‌اند. درخصوص مدیران ستادی نیز کلیه مدیران واحدهای ادغامی، تحت نظر هیئت‌مدیره، طی مکانیسم مشخص و بر مبنای معیارهایی نظیر سابقه بانکی، تجربه مدیریتی، مدرک تحصیلی، امتیاز ارزیابی عملکرد مدیران عامل سابق بانک‌های مزبور و همچنین امتیاز مصاحبه در کمیته عالی انتصابات، ارزیابی و رتبه‌بندی شدند و درنهایت، در صورت داشتن ۶۰ درصد از شرایط احراز مصوب، متناسب با سطح توانمندی، قابلیت‌ها و پتانسیل‌های فردی، به یکی از سمت‌های مدیر استان، رئیس اداره کل، معاون اداره کل، معاون عملیاتی استان، رئیس حوزه و معاون حوزه، سرپرست واحد، کارشناس، مشاور و... منصوب شدند."

نظافتیان ادامه داد: اما ظاهراً این پاسخ‌ها کارکنان مدعی را قانع نکرده و اعتراض‌ها همچنان ادامه دارد، مثلا گفته شده بسیاری از کارشناسان حقوقی با سال‌های تجربه کار حقوقی بانک‌های ادغامی به شعب اعزام شده‌اند یا آنکه در حقوق و مزایای کارکنان بانک سپه با کارکنان بانک‌های ادغامی تفاوت قابل ملاحظه ای وجود دارد و این موضوع گلایه‌هایی در برداشته و منتهی به ورود و پیگیری مجلس به این موضوع نیز شده است.

 بانک‌های انصار و مهراقتصاد نباید دربانک سپه ادغام می‌شدند


وی افزود: گرچه ادغام دو بانک موفق انصار و مهر اقتصاد با صدها مدیر و کارشناس متخصص و مجرب در یک بانک دولتی  و حجیم کردن تشکیلات شرکت‌های دولتی چندان با مبانی کارشناسی سازگار نیست و می‌شد به جای حجیم کردن تشکیلات بانک سپه؛ دولت سهام سهامداران عمده این دو بانک را می‌خرید  و آن را در بورس به مردم عرضه می‌کرد اما این طرح تصمیم سران محترم قوا و بانک مرکزی است و بایستی بدین تصمیم احترام گذاست. از سوی دیگر، از جنبه اخلاقی و حقوق پرسنلی باید منصف بود و بدین نکته اساسی توجه داشت که از همان سال ۱۳۹۷ که برنامه ادغام بانک‌ها رسماً اعلام شد، نگرانی کارکنان بانک‌ها و مؤسسات اعتباری ادغامی و خانواده‌های آنها نیز آغاز شده است زیرا از همان ابتدای کار به نظر نمی‌رسید برنامه کارشناسی شده‌ای برای حل مشکلات پرسنلی که در اجرای طرح ادغام به بانک سپه منتقل خواهند شد ،طراحی‌شده باشد.

نظافتیان بیان کرد: پس برای رفع این دل‌نگرانی و اطمینان بخشی به کارکنان بانک و مؤسسات ادغامی و خانواده‌های آن‌ها باید در این طرح ملی مهم‌ترین مسئولیت بانک سپه در حوزه منابع انسانی کارکنان  مورداشاره حفظ و تداوم امنیت شغلی آنان، تطبیق و همسان‌سازی جایگاه اداری و حقوق و مزایای شغلی آن‌هم ردیف کارکنان رسمی بانک سپه و مهم‌تر از آن پرهیز از هرگونه اقدام در حوزه منابع انسانی که به‌نوعی نمایانگر تبعیض فاحش بین کارکنان رسمی بانک سپه و پرسنل بانک‌ها و مؤسسات ادغامی در این بانک باشد.

دبیر کمیسیون حقوقی بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی افزود: بررسی تعداد احکام صادره از بانک سپه از زمان شروع طرح ادغام می‌تواند ملاک بسیار روشن برای قضاوت در این مورد باشد و درستی یا نادرستی این قبیل اعتراض‌های پرسنلی را مشخص کند. این نکته نیز شایان توجه است که پرسنل بانک‌ها و مؤسسات ادغامی در بانک سپه از حیث استخدامی شامل دو دسته یکی کارکنانی که به طور رسمی در استخدام مستقیم بانک‌ها و مؤسسات اعتباری ادغام‌شده بوده‌اند و دیگری پرسنلی که از طریق شرکت‌های وابسته به این بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به خدمت در بانک‌های ادغامی مشغول شده و اصطلاحاً به آنان پرسنل شرکتی نیز گفته می‌شود، است.


وی ادامه داد: نکته مشترک همه کارکنان رسمی و شرکتی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری ادغامی آن است که همگی آنان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند و از نظر مقررات بیمه‌ای کارگر محسوب می‌شوند. درهرصورت در این زمینه از یک‌ جهت  باید انصاف داد که در طرح ادغام، از نظر منابع انسانی و پرسنلی مأموریتی بسیار سخت و مشکل و طاقت‌فرسا به بانک سپه  محول شده و حفظ جایگاه و منزلت و موقعیت اداری قبلی کارکنان بانک‌ها و مؤسسات ادغامی  در بانک سپه بسیار دشوار است و نارضایتی‌هایی را در پی خواهد داشت. این نارضایتی تا حدی طبیعی و قابل‌تحمل است اما در این تحولات اداری از مرزهای عدالت خارج شد و خارج از ضوابط رفتار کردن  و تبعیض قائل شدن بین پرسنل بانک سپه و پرسنل بانک‌های ادغامی به‌طور طبیعی واکنش‌هایی را در پی خواهد داشت.

راهکاری برای رفع اعتراض کارکنان بانک‌های ادغامی


نظافتیان با بیان اینکه درمجموع از نظر حقوقی برابر رویه جاری اکثر کشورها، ادغام اگر منتهی به انحلال موسسه ادغام شونده نشود، موسسه ادغام پذیر بایستی کلیه کارکنان موسسه ادغام شده را پذیرا باشد، گفت: بنابراین در طرح ادغام تعدادی از بانک‌ها وموسسات اعتباری در بانک سپه رعایت حقوق شرعی و قانونی کارکنان بانک‌ها وموسسات اعتباری ذی‌ربط اصل اساسی است و اصل بیست و دوم قانون اساسی در زمینه امنیت شغلی تصریح دارد:"حیثیت‏، جان‏، مال‏، حقوق‏، مسکن‏ و شغل‏ اشخاص‏ از تعرض‏ مصون‏ است‏ مگر در مواردی‏ که‏ قانون‏ تجویز کند."ماده ۱۲ قانون کار نیز در زمینه تغییر حقوقی کارگاه مقرر کرده است:"هر نوع تغییر حقوقی در وضع مالکیت کارگاه از قبیل فروش یا انتقال به هر شکل، تغییر نوع تولید، ادغام در موسسه دیگر، ملی شدن کارگاه فوت مالک و امثال این‌ها، در رابطه قراردادی کارگرانی که قراردادشان قطعیت یافته است مؤثر نیست و کارفرمای جدید، قائم‌مقام تعهدات و حقوق کارفرمای سابق است."

دبیر کمیسیون حقوقی بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی در پایان تاکید کرد: افزون بر این مستندات قانونی وعده متولیان اجرای طرح ادغام در مورد رعایت امنیت شغلی کارکنان به بانک سپه منتقل شد و لزوم حفظ امنیت شغلی کلیه کارکنان رسمی و شرکتی بانک‌های و مؤسسات اعتباری ادغام‌شده در بانک سپه را دوچندان می‌کند .ضمن آنکه ادغام بانک‌ها نبایستی موجب سلب امنیت شغلی هیچ کس و افزودن به تعداد بیکاران کشور شود. برای حل این موضوع، به نظر می‌رسد اقدام  و پیگیری وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی در این زمینه و احیای مجدد و بازسازی آیین‌نامه مشترک استخدامی کارکنان بانک‌ها می‌تواند تا حدود زیادی مشکلات اداری استخدامی این قبیل پرسنل را برطرف کند و از نارضایتی آنان بکاهد.

منتشرشده در بازار پول
پنج شنبه, 08 مهر 1400 ساعت 16:22

دبیرستان ایرانسل در گلستان افتتاح شد

مراسم افتتاح دبیرستان پسرانۀ ایرانسل در شهر سیل‌زدۀ سیمین‌شهر گمیشان در استان گلستان، صبح روز چهارشنبه ۷ مهرماه ۱۴۰۰، با حضور استاندار گلستان، نماینده مردم غرب استان در مجلس، امام جمعه سیمین‌شهر، فرماندار گمیشان، مدیرکل آموزش و پرورش، مدیرکل نوسازی مدارس، رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز، مدیر کل ارتباطات و فناوری‌اطلاعات و مدیرکل زیرساخت استان گلستان، سرپرست شهرداری و اعضای شورای شهر سیمین‌شهر، مدیرعامل ایرانسل، اصحاب رسانه و نیز تعدادی از معلمان و دانش‌آموزان، در فضای باز این دبیرستان برگزار شد.
به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی ایرانسل ؛ پس از مدارس ساخته شده در لرستان و خوزستان، گلستان سومین استانی است که در پی ویرانی‌های ناشی از سیل ۱۳۹۸، ایرانسل در آن اقدام به مدرسه‌سازی کرده است.
دکتر بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل ایرانسل، در مراسم افتتاح این مدرسه تأکید کرد: توسعه، به نیرو نیاز دارد و دانش‌آموزانِ امروزِ این مدارس، پیش‌برندگان توسعۀ فردای این کشورند.

منتشرشده در روابط عمومی ها

مدیرعامل بیمه نوین در دیدار با نمایندگان، از کسب بیش از هزار میلیارد تومان پرتفوی این شرکت پیش از پایان شش ماه نخست سال جاری خبر داد و بیشترین سهم این موفقیت را متعلق به شبکه فروش دانست.

به گزارش صدای بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی و بین‌الملل بیمه نوین ؛ در نشست صمیمانه مدیرعامل با اعضای انجمن صنفی نمایندگان تهران و تعدادی از نمایندگان سراسر کشور به صورت آنلاین، وی ضمن تقدیر از زحمات شبکه فروش این شرکت گفت: تحقق اهداف، به خصوص کسب پرتفوی بیش از هزار میلیارد تومان ظرف مدت کمتر از شش ماه در چنین شرایط اقتصادی و اجتماعی کار راحتی نبود و این مهم تنها به همت و همراهی شبکه فروش میسر شده است.

حسین کریم‌خان زند؛ مدیرعامل بیمه نوین در ادامه خاطرنشان کرد: رسیدن به وضعیت پایدار و حرکت رو به رشد در شرکت بیمه نوین حاصل تلاش جمعی بود. در سال­‌های اخیر برنامه­‌های توسعه‌ای در حوزه خدمات و محصولات شرکت، با هدف تغییر و همراه با ایجاد انضباط بوده که به تقویت جایگاه شرکت منجر شده است.

وی تأکید کرد: نمایندگان ما باید بدانند کار آنها ارزشمند است، چرا که حامی صنعت بیمه، جامعه و خانواده هستند. به عنوان مدیرعاملی که بیش از یک دهه حرفه نمایندگی را تجربه کرده‌ام، می‌دانم کار نمایندگی کار پرزحمت و پیچیده‌ای است، برخورداری از دانش حرفه‌ای، داشتن تجربه، خلاقیت و روحیه انجام کار پرتلاش از الزامات این شغل است و در دنیا نیز به عنوان یکی از شغل‌های خاص شناخته می‌شود و این شناخت باید در جامعه ما نیز آگاهی رسانی شود.

همچنین مدیرعامل بیمه نوین در پاسخ به سئوالات و پیشنهادهای افراد حاضر در جلسه و نمایندگانی که به صورت مجازی در مراسم حضور داشتند، گفت: بهبود روابط کاری و ارتباط بیشتر با شبکه فروش، رمز موفقیت و رشد مستمر در شرکت است. بنابراین نظرات و پیشنهادهای این گروه به دلیل تعامل نزدیک این افراد با جامعه هدف، قابلیت بررسی و اجرا دارد. نکته بسیار مهم این است که تغییرات در شرکت باید از بدنه آغاز و سپس در تک تک اجزا دنبال شود. همچنین ایجاد شیوه­‌های جدید و استفاده از خدمات آنلاین باید حتما با هدف تسهیل کار شبکه فروش در دستورکار قرار دارد.

وی افزود: نمایندگان ما باید همکار پشتیبان داشته باشند تا با تمرکز بیشتری به توسعه کار خود بپردازند، لذا تسهیل در تیم‌سازی، آموزش‌های کاربردی و ارتقای مهارت های ارتباطی ایشان را دنبال می‌کنیم.

شایان ذکر است؛ پیشنهادها و راهکارهای ارائه شده از سوی نمایندگان با تأکید مدیرعامل بیمه نوین جهت بررسی بیشتر در دستور کار مدیریت­‌های متعامل ستادی قرار گرفت و مقرر شد این نشست‌ها به صورت منظم و فصلی با مشارکت بیشتر اعضای شبکه فروش برگزار شود.

منتشرشده در بیمه